TEHETSÉGGONDOZÁS

Tehetséggondozás

Iskolánk nevelőtestülete elkötelezett a tehetséggondozás iránt. Olyan pedagógusok dolgoznak intézményünkben, akik számára fontos az innováció az eddigi tapasztalatokra építve; az utóbbi években az alkalmazott módszerek és eszközök megújultak, s ez a tehetséggondozást is kiemelten érintette.

A tehetséggondozó munkánk részét képezi:

  • a tehetségazonosítás
  • a tanulás tanítása 5. évfolyamtól
  • versenyzési lehetőségek biztosítása
  • a gazdagító programok: színház, gála, kiállítás, szakköri foglalkozások, pályázati lehetőségek kihasználása: MATEHETSZ pályázatok, Zánkai Erzsébet-táborok, Határtalanul program, Petőfi 200
  • tanulásmódszertani tanácsok szülőknek
  • a hatásvizsgálat

A tanórákon a többletismereteken kívül a tevekénység központúság is jellemző, hiszen a megfigyelés, a kísérletezés, a projektek, a tanulásszervezési módok mind ezt támogatják. A tanórák és a délutáni foglalkozások, szakkörök a versenyekre való felkészülést is segítik. Az órán kívüli lehetőségek a kreatív, kiemelkedő képességű, tehetséges tanulóknak biztosítják a képzelő erejük, fantáziájuk, gondolkodásuk szárnyalását.

A tanulás tanítása mérhetetlenül nagy segítség minden tantárgy tanulásához, hisz a figyelem, emlékezet fejlesztésén túl a gondolkodási képességek magasabb szintre jutását is segítik. Tanulási módszerek elsajátítására kerül sor, igyekszünk segíteni minden tanulót abban, hogy megtalálja a számára legkedvezőbb utat az ismeretek rögzítéséhez.

Minden pedagógus figyelemmel kíséri a versenyzési lehetőségeket, legyen az iskolai, területi, Tehetség Pontokon belüli vagy megyei illetőségű. A felkészüléshez a szaktanárok minden támogatást megadnak a tanulók számára. Nagy öröm számunkra, hogy a sokszínű versenyeken ragyogó eredményekkel büszkélkedhetnek a tanulók.

A tanórán kívüli gazdagítás lehetőségével is széleskörűen sáfárkodunk. Minden évben – lehetőség szerint többször is – színházlátogatást szervezünk, moziba megyünk a gyerekekkel, megrendezzük az iskolai gálát, ahol minden tanuló egyéni vagy csoportos előadás során megcsillogtathatja tehetségét, rendhagyó tanórákat kérünk énekből, irodalomból.  

Az előző években kiváló esélye volt a tehetséges tanulóknak a MATEHETSZ csoportos pályázatban való részvételre, mely a komplex tehetséggondozást támogatta. Második éve pályázunk a Zánkai Erzsébet – tábor programjára, s immár 3. alkalommal mehetnek a gyerekek a Balatonhoz. A Határtalanul pályázat a 7. évfolyamosoknak szól, így juthatnak el ők évek óta Erdélybe 5 napra, ahol a kirándulásunk célja a határon túli kultúra megismerése, az ország természeti értékeinek megcsodálása, kapcsolat kialakítása a tanulóink és a külhoni diákok között. Idén a Petőfi Sándor-emlékév alkalmával a Petőfi 200 pályázat biztosítja egy osztály számára, hogy a Magyar Nemzeti Múzeumba eljussunk Budapestre.

 A fentiekből jól látható, hogy a képességek fejlesztésén túl a személyiség tényezőket is megfelelő irányba igyekszünk formálni. A tehetséges gyermekek erős, és gyenge oldalának fejlesztése, a megfelelő légkör megteremtése ugyanúgy nagy hangsúlyt kap programjainkban, mint a pihenés vagy a szabadidős programok megszervezése, amelyek biztosítják a feltöltődést. Iskolánk – eddigi sikeres pályázataink eredményeképpen – jelentős eszközállománnyal, illetve lehetőségekkel várja a tanulókat a sportolásra. Számos eredményünk bizonyítja, hogy a sport eddig is erős oldala volt az iskolának. A szellemi fejlődés mellett kiemelt jelentősége van a programjainkban a testi fejlődésnek is. Bármelyik oldal elhanyagolása a másik oldalon elért teljesítményben is megmutatkozik, ezért igyekszünk a kettőt együtt fejleszteni. (a gyermekek testi és szellemi képességeit)

Elengedhetetlennek tartjuk a családdal való hatékony együttműködést. Évente több rendezvényünk van, mely közös a szülőkkel: családi nap, közös túrák, nyílt napok, ünnepségeink, gála, alapítványi bál. A szülő közreműködése nélkül a tehetséggondozást nem tudja megoldani az iskola, s mi nagyon szerencsések vagyunk, hisz a szülők támogatását élvezhetjük.

Kezdetben Tehetségpontként működött az iskolánk. Szerettünk volna továbblépni ezen az úton. A pedagógusok elkötelezettek, minden szükséges kompetencia a rendelkezésre áll céljaink eléréséhez, ahhoz, hogy a tanulóink tehetségét a lehető leghatékonyabb módon bontsuk ki, s ők sikeresek és értékesek legyenek.

Nagy öröm számunkra, hogy 2018. március 24-én iskolánk a IX. Kárpát-medencei Tehetségnapon a Szent Margit Gimnáziumban, Budapesten átvehette az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet.

Iskolánk széles körben biztosít lehetőséget a tanulóknak, hogy a tehetségük kibontakozhasson, hisz fontosnak tartjuk a tehetséges tanulókkal való foglalkozást.

                                                          Tóthné Nagy Zita
                                        munkaközösségvezető, szaktanácsadó

OKLEVÉL